zaterdag 20 april 2013

Ziek......

Na een week zware oorontsteking eindelijk wat beter.
Wat heb ik er van gebaald, deze week.
Niet naar buiten kunnen door snoeiharde wind, (geen goed idee met oorontsteking), niet naar het feestje van de buurman kunnen (want doof en pijn gaan niet zo goed samen met veel mensen en muziek). Nergens zin in hebben..... maar gelukkig, het lijkt nu wat beter dus vanaf morgen er weer tegenaan. Kruiden zaaien, uitjes planten, rucola zaaien. De acht prachtige pollen oregano, gekregen van de buurman, in de grond zetten. Vorig jaar had ik een kilo's pot vol. Hij is nu bijna leeg.Zo lekker in pastasauzen, stoofpotten en meer. Als ik de pot open ruik ik gelijk de zomer!
                                                 
Ook Daimoon is gek op oregano!


Zomer in een pot.

Pepers op olie, uit eigen tuin
Ook mijn peperoogst was afgelopen zomer geweldig. Een kilo's pot op olie en een heel snoer gedroogde pepertjes. De gedroogde zijn bijna op. Ik had de peperplant vorig jaar in de serre gezet in plaats van buiten, nog nooit zo'n goede oogst gehad. Dit jaar dus weer in de herhaling. Voor de oregano heb ik al een mooie plek, tegen de schutting, op het zuiden en beschut.

Voor de eerste keer heb ik daslook, de bolletjes doen nog niet veel. De kleine uitjes, knoflook en Chinese bieslook gaan echter als een speer. Morgen wil ik ook de pluksla zaaien. Ik heb nu alweer het gevoel dat ik achterloop. Aan de andere kant, het komt zoals het komt.

Morgenochtend lekker brunchen, met vers zelf gebakken brood en de Formule1. Anders is de baas niet te pruimen. Ik pak er lekker de nieuwe "Home and Garden" bij. Even genieten op papier.

Na controle blijken mijn meeste kuipplanten de winter goed te hebben doorstaan. De tropische jasmijn staat al volop in bloei! Ook de bougainville's doen het goed, dat is helaas niet altijd zo.

Van de week de jonge zevenbladpantjes weer verwijderen, het zijn er hier altijd veel te veel. Van die eerste jonge, maak ik pesto. Hierbij het recept:
Paar handen vol jonge zevenblad blaadjes, drie grote tenen knoflook, peper, zout, wat walnoten of pijnboompitten, even geroosterd, walnoot of olijfolie (wel een goede olijfolie), eventueel een bosje basilicum en dan in de foodprocessor of vijzel tot een pasta malen.Eventueel nog wat olie toevoegen, wat kaas mee malen, Parmezaan of Pecorino, maar een stukje oude geitenkaas uit ons eigen land kan ook. Lekker met een goede pasta, of op lekker desembrood, je weet wel, met zo'n knapperige korst.  En boordevol vitamines. Ook een voorjaarssoepje of stamppotje is lekker met fris jong zevenblad. Kijk wel uit waar je plukt. B.v. niet vlak bij een hondenuitlaatplaats of zo.

Onlangs gebakken gevuld/feest brood










Geen opmerkingen:

Een reactie posten